لوله پلی اتیلن
نوشته شده توسط : میرزایی

لوله پلی اتیلن چیست؟

 

لوله پلی اتیلن را این روز ها بیشتر از هر زمان دیگری می شنویم و علت این موضوع را می توان افزایش چشمگیر کاربرد این نوع لوله ها در صنایع مختلف بیان کرد. در تعریف این نوع لوله ها باید گفت: لوله پلی اتیلن که با علامت PE نیز در بازار شناخته می شود، لوله ای انعطاف پذیر از جنس پلی اتیلن می باشد که برای انتقال گاز و مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع لوله ها را می توان در گروه لوله های پلاستیکی دسته بندی کرد که با طول عمر بالایی که دارند توانسته اند به یکی از لوله های مقرون به صرفه تبدیل شوند.

 

 

 

لوله پلی اتیلن

 

 

کاربرد های لوله Polyethylene

 

ویژگی های لوله پلاستیکی باعث شده است که از آن در موارد مختلفی استفاده کرد. برای مثال می توان گفت که از این نوع لوله ها در حوزه ی بسیار وسیعی از خطوط سطح زمین، حالت شناور، مدفون و سطوح زیر دریا استفاده می کنند. علاوه بر این، برای انتقال آب آشامیدنی در شهر ها، انتقال مواد شیمیایی، فاضلاب، پسماند های خطرناک، دوغاب و گاز های فشرده، لوله های پلاستیکی می توانند بهترین گزینه باشند.

 علاوه بر موارد ذکر شده از لوله پلاستیکی در صنایع نفت و گاز هم مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از موارد استفاده از این لوله ها در صنایع نفت و گاز، توزیع گاز شهری می باشد. همچنین می توان از این لوله ها در تاسیسات دریایی، شناور های دریایی، دفن زباله، تاسیسات معدنی، کانال های برق یا مخابرات و ... استفاده کرد. استفاده از این لوله ها در صنایع حساسی همچون نفت و گاز نشان می دهد که این لوله ها ویژگی های منحصر به فردی از جمله استحکام بالا دارند.

 

 

 

لوله پلی اتیلن

 

 

 

ویژگی های لوله Polyethylene

 

همان طور که گفته شد ویژگی های این لوله ها باعث استفاده روز افزون از آن در صنایع مختلف شده است. از همین رو لازم است به بیان برخی از مهم ترین ویژگی های آن ها بپردازیم.

1_ صرفه جویی در هزینه ی نهایی: ویژگی مهمی که در رابطه با لوله پلی اتیلن مطرح می باشد، طول عمر بالای آن نسبت به سایر لوله ها می باشد. همین موضوع به مرور زمان باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری شده و نیاز به تعویض لوله ها را به حداقل میزان ممکن می رساند. همه ی این عوامل در نهایت باعث کاهش هزینه ها شده و می تواند تاثیر مثبتی در هزینه های نهایی هر پروژه داشته باشد.

2_ اتصالات بدون نشتی: اتصال این نوع لوله های پلاستیکی به صورت الکتروفیوژن یا همان لب به لب است که این نوع جوش موجب عدم نشتی از محل اتصال لوله ها می شود. همچنین نقاط اتصال یا جوش خورده این نوع لوله ها خاصیت خود مهاری دارند که همین موضوع باعث یکپارچگی اتصالات شده و از نشتی جلوگیری می کند.

3_ مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و عدم خوردگی: جالب است بدانید که لوله پلی اتیلن دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نمی شود. به همین دلیل هیچ نوع خوردگی در این نوع لوله ها دیده نمی شود. این لوله ها مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع مواد شیمیایی داشته و به همین دلیل در محیط های مهاجم شیمیایی از آن ها به عنوان بهترین گزینه استفاده می شود.

4_ انعطاف پذیری: یکی از ویژگی های منحصر به فرد لوله پلاستیکی، انعطاف پذیری بالای آن می باشد به طوری که می توانند 20 تا 30 برابر قطر خود خم شوند. در واقع انعطاف بالا در این نوع لوله ها باعث حذف بسیاری از اتصالات شده و به این ترتیب هزینه نهایی پروژه هم به صورت چشمگیری کاهش می یابد. علاوه بر این، عدم استفاده از اتصالات در این نوع لوله ها باعث می شود که لوله کشی حالتی یکپارچه داشته و امکان نشتی را به حداقل میزان ممکن می رساند.

5_ مقاوم در برابر خستگی: لوله های پلی اتیلن در بالاترین فشار کاری هم می توانند وظیفه ی خود را به نحو احسن انجام دهند. جالب است بدانید این لوله ها می توانند چندین نوسان بیشتر از ماکزیمم فشار کاری که برای آن ها تعیین شده است را بدون هیچ گونه اثر منفی تحمل کنند.

6_ مقاومت در برابر زلزله: انعطاف پذیری بالای لوله های پلاستیکی به همراه ویژگی هایی مانند اتصال بدون نشتی و مهار شده، آن ها را به لوله هایی مناسب برای نصب در محیط هایی که در معرض زلزله هستند تبدیل کرده است.

7_ وزن کم: یکی از ویژگی های مهم لوله پلاستیکی وزن پایین آن می باشد. در واقع این ویژگی باعث شده است که استفاده از این لوله ها به صورت راحتی انجام گیرد. چرا که وزن پایین آن باعث شده است که حمل و اتصال آن ها راحت شده و به راحتی بتوان آن را در محل مورد نظر جایگذاری نمود.

 

 

 

لوله پلی اتیلن

 
 
 
انواع لوله پلی اتیلن

 

با توجه به این که استفاده از لوله های polyethylene در صنایع مختلفی به چشم می خورد، تولید کنندگان این محصول تصمیم گرفته اند که انواع مختلفی از آن را روانه بازار نمایند تا به این ترتیب بتوانند همه ی نیاز ها در این حوزه را مورد پوشش قرار دهند. از همین رو در گروه های زیر دسته بندی می شوند:

  • لوله های پلی اتیلن آبرسانی: برای انتقال آب و یا آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر در صنایع کشاورزی از این لوله ها استفاده می شود.
  • لوله های پلی اتیلن گازرسانی: برای انتقال گاز و گاز شهری مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن دارای حساسیت بالایی می باشد.
  • لوله های پلی اتیلن فاضلابی: این مدل که به شکل دوجداره می باشند برای انتقال فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند.
  • لوله های پلی اتیلنی غلافی: این لوله ها به عنوان پوشش دهنده و یا نوعی غلاف برای کابل و سیم های برق مورد استفاده قرار می گیرند.
  • لوله های پلی اتیلنی فشار قوی: در فشار های بالا از این نوع استفاده می شود. که ضخامت لوله های فشار قوی بسیار بیشتر از سایر لوله های پلاستیکی می باشد.
  • لوله های پلی اتیلنی آبیاری قطره ای: همان طور که از نامش پیداست برای آبیاری قطره ای در صنعت کشاورزی از آن استفاده می کنند.

 

به این لوله ها، لوله‌ پلی اتیلن فشار قوی تک جداره یا همان لوله‌ HDPE (تحت فشار) نیز گفته می شود که برای انتقال سیالات مجاز تحت فشار بکار می‌رود. انواع لوله تک جداره که نام برده شد را نوع مواد اولیه و کاربرد آن مشخص میکند. باید توجه داشت مفهوم فشار قوی در این لوله‌ها، برداشت اشتباه نشود. در این نوع لوله برای حفظ استحکام و افزایش طول عمر آن باید از موادی که دارای ترکیبات ضد اشعه آفتاب (Anti UV) هستند استفاده کرد. زیرا اغلب تحت فشار مستقیم پمپ و در معرض مستقیم اشعه آفتاب قرار میگیرد.

کیان اتصال به عنوان نمایندگی گسترش پلاستیک با ارائه خدمت در این حوزه می تواند شما را در داشتن خریدی مطمئن یاری نماید.





:: برچسب‌ها: لوله پلی اتیلن , قیمت لوله پلی اتیلن ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: